Sunday 11 September 2011

perkenankanlah aku mencintaiMU semampuku...


Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah, 
perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku
Dengan segala kelemahanku,
Aku tidak mampu mencintaiMu
Dengan kesabaran menanggung derita
Umpama Nabi Ayyub, Musa, Isa hingga Al Musthafa
Kerana itu, izinkan aku mencintaiMu
Melalui keluh kesah pengaduanku padaMu
Atas derita batin dan jasadku
Atas sakit dan ketakutanku

Rabbii,
Aku tidak mampu mencintaiMu seperti Abu Bakar, 
yang menyedekahkan seluruh hartanya
Atau seperti Utsman 
yang menyerahkan 1000 ekor kuda untuk syiarkan agamaMu.
Kerana itu ya Rabbi, 
Izinkan aku mencintaiMu, melalui beberapa keping wang
Yang terhulur pada tangan-tangan kecil di tepi jalan, 
pada wanita-wanita tua yang menadahkan tangan di tepi- tepi jambatan.
Pada makanan-makanan sederhana yang terkirim kepada handai taulan



Ilaahi,
aku tidak mampu mencintaiMu 
dengan khusyuknya solat seperti sahabat NabiMu
hingga tidak terasa anak panah musuh terhujam di kakinya.
Kerana itu Ya Allah,
 perkenankanlah aku tertatih menggapai cintaMu 
dalam solat yang coba kudirikan terbata-bata
meski ingatan kadang melayang ke berbagai permasalahan dunia

Ya rabbii, 
aku tidak mampu beribadah seperti para sufi dan rahib,
yang membaktikan seluruh malamnya untuk bercinta denganMu.
Maka izinkanlah aku 
untuk mencintaimu dalam satu-dua rakaat lailku.
Dalam satu dua sunnah nafilahku.
Dalam desah nafas kepasrahan tidurku. .

Ya Rahmaan,
Aku tidak mampu mencintaiMu bagai para al hafidz dan hafidzah,
yang menuntaskan kalamMu dalam satu putaran malam.
maka dengan itu,
Perkenankanlah aku mencintaiMu, 
melalui selembar dua tilawah harianku.
Lewat lantunan seayat dua ayat hafalanku..

Ya, Rahim
Aku tidak mampu mencintaiMu seperti Sumayyah,
yang mempersembahkan jiwa demi tegaknya DienMu
Seperti juga para syuhada,
yang menjual dirinya dalam jihadnya bagiMu.
Maka perkenankanlah aku mencintaiMu
dengan mempersembahkan sedikit bakti dan pengorbananku untuk dakwahMu.
Maka izinkanlah aku mencintaiMu
dengan sedikit usaha bagi tumbuhnya generasi baru

Allahu Kariim, 
aku tidak mampu mencintaiMu di atas segalanya,
bagai Ibrahim yang rela tinggalkan putra dan zaujahnya,,
Maka izinkanlah aku mencintaiMu di dalam segalanya.
Izinkanlah aku mencintaiMu dengan mencintai keluargaku,
dengan mencintai sahabat-sahabatku,
dengan mencintai manusia dan alam semesta

Allaahu Rahmaanurrahiim, 
Ilaahi Rabbii
Perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku
Agar cinta itu terus subur dalam jiwaku
Agar cinta ini mengalir di sepanjang nadiku
Sehingga tiba saatnya aku menemuiMU, , ,



~~Bantulah aku untuk mencintaimu ya Allah...~~

No comments:

Post a Comment

(Thanks for dropping by!! ^_^)