Monday, 10 October 2011

Happy Anniversary! ^_^

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..




10.10.2011..,

Sunday, 9 October 2011

Iktibar dari sebatang pensel..


Bismillahirrahmanirrahim ..

Pernah seorang anak lelaki bertanya kepada ibunya yang sedang Mengarang.
"Apa ibu sedang tulis? Ibu Mengarang tentang siapa? Atau pengalaman ibu?"
"Ibu Mengarang tentang diri kamu, tapi ada yang lebih penting daripada itu iaitu pensil ini."
"Apa yang istimewa tentang pensel ini?" Tanya si anak.
"Ibu Berharap hidupmu adalah seperti pensel ini. Walaupun sebatang pensil, ada lima nilai yg boleh kita pelajari daripadanya. Mahu tahu?"
"Ya, ibu."

Friday, 30 September 2011

sudahkah kita bersyukur hari ini?


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Sahabat yang sentiasa dalam jagaan Allah, 
sudahkah kita bersyukur hari ini ? 
Saat kita masih mampu terbangun, dan jantung masih berdegup, untuk kembali bernafas dan bergerak, menemui kembali orang-orang tercinta, dan masih mampu untuk tersenyum dan tertawa...


sudahkah kita bersyukur hari ini? 
saat wajah itu masih terukir manis di hadapan cermin, saat pagi hari kita melihatnya untuk memulakan aktiviti rutin seperti biasanya....


sudahkah kita bersyukur hari ini?
saat sarapan pagi terhidang dengan lazatnya, tanpa perlu pengorbanan terlalu keras untuk mendapatkannya?


tanpa perlu berebut dengan orang lain, untuk bisa menikmatinya

Wednesday, 21 September 2011

Failure...

Bismillahirrahmanirrahim


Failure doesn’t mean you are a failure,
It means you have not succeeded..
Failure doesn’t mean you accomplished nothing,
It means you have learned something..
Failure doesn’t mean you have been a fool,
It means you have a lot of faith..
Failure failure doesn’t mean you have been disgraced.
It means you willing to try..
Failure doesn’t mean you don’t have it.
It means you have to do something in different way..
Failure doesn’t mean you are inferior,
It means you are not perfect..
Failure doesn’t mean you’ve wasted your life,
It means you have a reason to start afresh..
Failure doesn’t mean you should give up,
It means you must try harder..
Failure doesn’t mean you never make it,
It means it will take a little longer..
Failure doesn’t mean Allah has abandoned you,
It means Allah has a better way for you…

~~Our Lord! Grant us good in this world and good in the Hereafter and save us from the torment of the fire! aamiin...~~



Thursday, 15 September 2011

wordless thursday?

Bismillahirrahmanirrahim


Allah...Allah...Allah..
Damai dan tenangkan hati hambaMU...
http://www.emocutez.com

Tuesday, 13 September 2011

ukhtiku

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Ukhti...
wajahmu terlalu cantik untuk dipamerkan...
maka simpan ia demi dirimu 
dan juga agar kamu tidak menjadi fitnah 
pada mata-mata yang tidak sepatutnya memandang..
tidakkah kita juga akan turut brdosa jika lelaki 'tidak menundukkan pandangan' kerana kita yang memberi mereka peluang????

bukankah wanita solehah itu tidak memandang dan juga dipandang?

gambar hiasan


~peringatan utk diri sendiri dan sahabatku~~ 
Allahua'lam..



copy from:tulip_biru

Monday, 12 September 2011

Biarkan cintaku utuh tak tersentuh

Bismillahirrahmanirrahim

Jika ada yang bertanya, 
bagaimana aku memandang perkara jodoh,
maka akan ku jawab, 
bagiku sama saja kau menanyakan keyakinanku tentang kematian..
Jodoh dan kematian adalah rahsia-Nya yang tersembunyi dalam tabir keghaiban-Nya,
dan tersimpan dengan indah dalam tiap lembar daun di lauhul mahfuzh..

Lalu apa yang aku khawatirkan?
Dan kenapa pula aku harus mengejar?
Tidak, aku tidak sudi..

Sunday, 11 September 2011

perkenankanlah aku mencintaiMU semampuku...


Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah, 
perkenankanlah aku mencintaiMu semampuku
Dengan segala kelemahanku,
Aku tidak mampu mencintaiMu
Dengan kesabaran menanggung derita
Umpama Nabi Ayyub, Musa, Isa hingga Al Musthafa
Kerana itu, izinkan aku mencintaiMu
Melalui keluh kesah pengaduanku padaMu
Atas derita batin dan jasadku
Atas sakit dan ketakutanku

Rabbii,
Aku tidak mampu mencintaiMu seperti Abu Bakar, 
yang menyedekahkan seluruh hartanya
Atau seperti Utsman 
yang menyerahkan 1000 ekor kuda untuk syiarkan agamaMu.
Kerana itu ya Rabbi, 
Izinkan aku mencintaiMu, melalui beberapa keping wang
Yang terhulur pada tangan-tangan kecil di tepi jalan, 
pada wanita-wanita tua yang menadahkan tangan di tepi- tepi jambatan.
Pada makanan-makanan sederhana yang terkirim kepada handai taulan

Wednesday, 7 September 2011

Eh, 9 syawal sudah?

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualiakum wbt..

Eh, 9 syawal sudah?? Maaf sangat sebab lama tidak update..blog pun bercuti… J
Teman-teman yang dikasihi Allah, apa khabar diri? apa khabar iman? harap belum terlambat untuk mengucapkan selamat hari raya aidilfitri.. dan saya ingin memohon ampun dan maaf atas segala salah silap selama anda mengenali saya ataupun blog saya ataupun tulip_ungu..
Duka dalam gembira

Wednesday, 24 August 2011

malam hebat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt


24 Ramadhan 1432H
“apa tanda-tanda lailatulqadar?”
“bila agaknya malam lailatulqadar??”
“…?”

Dan banyak lagi persolan-persoalan. Semuanya tentang malam al-qadar iaitu malam yang hebat.. Bilakah malam itu terjadi, adakah sudah berlalu ataupun bakal tiba pada malam-malam yang tersisa ini, semuanya hanyalah dalam pengetahuan Allah.. moga-moga kita diberi kesempatan bertemu dan menggunakan peluang itu sebaiknya…apapun, jom amalkan doa yang diajarkan Rasulullah..

Dari Aisyah R.A berkata


قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَرَأَيْتَ إِنْ عَلِمْتُ أَىُّ لَيْلَةٍ لَيْلَةُ الْقَدْرِ مَا أَقُولُ فِيهَا قَالَ « قُولِى اللَّهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّى

''Katakan padaku wahai Rasulullah, apa pendapatmu, jika aku mengetahui suatu malam adalah lailatul qadar. Apa yang aku katakan di dalamnya?” Beliau menjawab,”Katakanlah: ‘Allahumma innaka ‘afuwwun tuhibbul ‘afwa fa’fu anni’    
(Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pemaaf yang menyukai permintaan maaf, maafkanlah aku)."


Moga terus kuat meningkatkan amal ibadah!
^___^



Help me!! i'm slowing down..


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt
My dear friends...Have you ever experienced you set your alarm clock at full volume for Sahuur, but you end up waking up when the light of dawn (or even dhuha) is shining in your eyes and the feeling of depression and hunger that you just missed your only appetite of the day?
Can you still remember the moment when you’re fasting; you were so thirsty and hungry and tired that you were so disturbed, intimidated and annoyed by the presence of non-fasting people eating with full of pleasure in front of your eyes?
Can you remember again the time when you spent all day long thinking of what you are going to eat for iftar and then after iftar you felt bad because you missed a day of rewards?
I am sure that you remember the sinking feeling when you went back to sleep after Subuh, and woke up late for work/class in the mode of not-in-the-mood for anything plus being lectured by your mom for wasting half of the day?
Have you ever felt so energetic for the first ten days of Ramadan you could finish more than 10 juz of the Quran but towards the middle and end of Ramadan, you can’t continue on reciting and you just don’t know why?

Saturday, 20 August 2011

Doa untuk kawan..

Bismillahirrahmanirrahim

Ya Allah, aku ada kawan..
Ingin sekali ku titipkan doa buatnya…

Ya Allah,
jika dia jatuh cinta
Cintakanlah dia pada seseorang yang melabuhkan cintanya padaMu
Agar bertambah kekuatannya untuk mencintaiMu

Ya Mukminin,
jika dia jatuh cinta
Jagalah cintanya itu
Agar tidak melebihi cintanya kepada-Mu

Friday, 19 August 2011

tired or lazy??

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

How can you tell that you’re physically tired vs. simply being lazy?
It’s easy for our laziness to be masked as physical tiredness. We would stand at taraweeh and our legs would be shaking or reciting Quran and our eyelids would be drooping, but the moment we go out of the mosque or close the Quran, suddenly we’re feeling very energetic! We’ve to be careful of this and catch ourselves and rebuke it when we find out that we’re not tired but simply being lazy.

Try to find the root cause for this laziness; is it lack of sincerity? Low eman? A sin you’ve committed that’s preventing you from enjoying the good deed? Make dua that Allah (Subhanahu Wa Ta’ala) removes such laziness from you, honestly you don’t want it to ruin your Ramadan. However, if your body is genuinely aching and you haven’t slept properly for days, then you’re physically tired and should get some urgent rest.

Monday, 15 August 2011

what level are you on?




Assalamu’alaikum,

As we’re approaching mid-Ramadan, we need to assess ourselves from every level and see how well we’ve done. We need to assess our Spiritual Productivity, Physical Productivity and Social Productivity.

Usually people can be divided into 3 categories around this time:

15 hari saja lagi

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt


15 Ramadhan 1432H, 15 Ogos 2011.

“ da, tadi aku ada baca satu buku..menurut kajian imam Ghazali, kalau 1 Ramadhan jatuh pada hari isnin, Lailatulqadar ialah pada 21hb..insya Allah..dan banyak lagi kajian dia, walaupun mungkin kita hamba tidak akan tahu bila malam tu kan, tapi dia buat kesimpulan ni berdasarkan tanda-tanda malam tu…”
“oo..hmm kalau macam tu kena usaha ‘pecut’ dari sekarang la ni kan…nanti liat pula masa awal-awal fasa terakhir tu, dalam 23-25hb baru mau mula tambahkan amalan…hehe”
“ya tu la tu, dan kalau masa akhir-akhir Ramadhan tu, kadang-kadang pecutan pun mula kurang..mula sibuk dengan persiapan raya…huhu”
“ya..orang lain sibuk dengan ibadah,kita sibuk dengan kuih dan biskut raya, siapkan baju raya lagi…hmmm..”

Thursday, 28 July 2011

3 hari lagi!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..


Apa khabar sahabat saya sekalian? Moga semuanya tetap baik dalam jagaan Allah..
 
Alhamdulillah, seisi dunia kini meraikan ketibaan ramadhan.. ada sahabat yang berkongsi video inspirasi ramadhan, ada yang tuju lagu ramadhan, ada yang buat entri di blog dan nota di facebook pasal ramadhan, kongsi artikel dan kisah ramadhan, dan ada juga yang mula mencari resepi-resepi yang bakal disajikan pada bulan ramadhan nanti..=) Alhamdulillah, moga-moga semua itu menaikkan lagi semangat dan kerinduan kita untuk melakukan ibadah yang terbaik untuk ramadhan tahun ini.. ya Allah, sampaikanlah kami kedalam bulan Ramadhan ini...='')

Friday, 22 July 2011

bersyukurlah!

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Apa khabar sahabat tulip ungu sekalian? Doa saya moga kalian semua tetap dalam jagaan Allah, sihat tubuh badan dan baik-baik selalu..bagaimana pula dengan sang iman? Sudahkah ia mendapat makanannya hari ini? Moga ia tidak dibiarkan kelaparan menanti meskipun ‘sesuap’ makanan.. jangan biarkan ia kebuluran sehingga mungkin menyebabkan kematiannya…

Hmm, agak lama saya tidak mencoret sepatah dua kata dari hati.. dan lama juga saya seolah menghilangkan diri.. sehingga ada sahabat mencari saya lewat facebook, ym dan juga handphone.. terima kasih sahabat-sahabat.. saya baik-baik sahaja,  Alhamdulillah.. Cuma kehilangan saya hanyalah untuk memberi ruang pada diri dalam proses koreksi diri..mencari hala tuju haluan hidup..

Monday, 11 July 2011

Biarkan cintamu terus diam..

Bismillahirrahmanirrahim..
Assalamualaikum wbt..

Bila belum sedia melangkah lebih jauh dengan seseorang, cukup cintai ia dalam diam...kerana diammu adalah salah satu bukti cintamu padanya...kau ingin memuliakan dia, dengan tidak mengajaknya menjalin hubungan yang terlarang, kau tidak mahu memusnahkan kesucian dan penjagaan hatinya..

kerana diammu memuliakan kesucian diri dan hatimu..menghindarkan dirimu dari hal-hal yang akan memusnahkan izzah dan iffahmu..

kerana diammu bukti kesetiaanmu padanya..kerana mungkin saja orang yang kau cinta adalah juga orang yang telah ALLAH swt. pilihkan untukmu...

Sunday, 10 July 2011

Life is like baking a cake

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt


A little boy is telling his Grandma how "everything" is going wrong. School, family problems, health problems, problems with friends, etc.

Meanwhile, Grandma is baking a cake. She asks her grandson if he would like a snack, which, of course, he does.

"Here, have some cooking oil." *"Yuck" says the boy.
"How about a couple raw eggs? " "Gross, Grandma!"
"Would you like some flour then? Or maybe baking soda?"

"Grandma, those are all yucky!"

Saturday, 2 July 2011

Agar hati bisa menangis

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..

Mengapa hati membatu?

Ibnu al-Qayyim rahimahullah mengatakan dalam kitabnya Bada’i al-Fawa’id [3/743],
Tatkala mata telah mengalami kekeringan disebabkan tidak pernah menangis karena takut kepada Allah ta’ala, maka ketahuilah bahwa sesungguhnya keringnya mata itu adalah bersumber dari kerasnya hati. Hati yang paling jauh dari Allah adalah hati yang keras.

Nabi s.a.w pun berdoa kepada Allah agar terlindung dari hati yang tidak khusyu’, sebagaimana terdapat dalam hadits,
Ya Allah, aku berlindung kepadamu dari ilmu yang tidak bermanfaat, dari hati yang tidak khusyu’, dari hawa nafsu yang tidak pernah merasa kenyang, dan dari doa yang tidak dikabulkan.” (HR. Muslim [2722]).

Diriwayatkan dari Uqbah bin Amir radhiyallahu’anhu, dia berkata,
“Wahai Rasulullah, apakah keselamatan itu? Apakah keselamatan itu?” 

secupak jadi segantang

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt



Kisah dua orang pemuda
Pada suatu ketika dahulu, ada dua orang pemuda pergi mengembara dan berkhemah di sebuah gunung. Lama kelamaan, bekal yang mereka bawa semakin berkurangan. Akhirnya salah seorang daripada mereka iaitu Ahmad menyatakan ingin keluar dari tempat perkhemahan mereka untuk mencari rezeki.
Tetapi, seorang lagi pemuda itu iaitu Ali tidak menyetujui rancangan sahabatnya itu dan mengatakan akan cuba berdoa pada Allah untuk mendatangkan rezeki bagi mereka. Si Ahmad tertawa, 
"mana mungkin rezeki datang cuma dengan berdoa? Kita harus tetap berusaha agar mendapatkan rezeki", kata Ahmad dengan yakinnya.

Friday, 1 July 2011

a complaint letter


To : Bill Gates, Microsoft
From : Banta Singh of Punjab
Date : 1 April 2009

Subject: Problems with my new computer.
Dear Mr. Bill Gates,
We have bought a computer for our home and we have found some problems, which I want to bring to your notice..

Wednesday, 29 June 2011

barakallahulakum..

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..


Alhamdulillah, saat yang dinanti telah tiba..
Saat yang sangat mendebarkan akhirnya dilalui jua..
Syukur kepada Allah kerana mempermudahkan segalanya..
dan kini, status sudah bertukar menjadi berdua..
Alhamdulillah,
Alhamdulillah
dan Alhamdulillah...

27 rejab: Israk & Mikraj

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
سُبۡحَـٰنَ ٱلَّذِىٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلاً۬ مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِى بَـٰرَكۡنَا حَوۡلَهُ ۥ لِنُرِيَهُ ۥ مِنۡ ءَايَـٰتِنَآ‌ۚ إِنَّهُ ۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ
Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjidilharam (di Mekah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah Yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui. 
(surah Al-Isra', ayat 1)

ISRAK dan Mikraj satu peristiwa paling agung yang berlaku di bulan Rejab, setahun sebelum penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w. ke Madinah.Umat Islam wajib mempercayai dengan penuh keyakinan peristiwa itu. Peristiwa bersejarah itu diabadikan dalam al-Quran mengandungi hikmah amat besar, menunjukkan kekuasaan Allah mencipta alam ini dan membenarkan lagi kerasulan Muhammad s.a.w.

Bila berbicara tentang peristiwa Israk Mikraj ini, kita akan terbayang kisah perjalanan Rasulullah SAW bersama malaikat Jibril  yang boleh dibahagikan kepada dua fasa, iaitu Israk yakni perjalanan dari Masjidil Haram di Mekah ke Masjidil Aqsa, di Baitulmaqdis, Palestin. 

Mikraj ialah perjalanan dari Masjidil Aqsa ke Sidratul Muntaha di langit yang ketujuh. Perjalanan Rasulullah SAW ini telah diabadikan oleh Allah di dalam Al Quran, surah Al-Isra' ayat 1.

Menariknya, keseluruhan perjalanan Rasulullah SAW yang hanya berlangsung pada satu malam ini seringkali diulang cerita oleh para penceramah setiap kali sambutan Israk Mikraj diadakan, namun roh dan intipati di sebalik peristiwa ini masih gagal meresap ke dalam jiwa masyarakat Islam. Semasa ceramah, kita mendengar dengan penuh minat dan mungkin akan sesekali ketawa jika penceramah berjenaka. Selesai ceramah kita akan sama-sama menjamah jamuan yang disediakan dan kemudian pulang ke rumah tanpa membawa apa-apa.

Hidup diteruskan seperi biasa dan iktibar di sebalik Israk Mikraj masih gagal difahami. Begitulah keadaannya setiap kali tibanya Israk Mikraj.

peta perjalanan Rasulullah s.a.w ketika diisrakkan

Jawatan kosong!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..


(^__^)V

I believe

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt


oh Lord


Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt.

Oh lord, I told you: I'm in pain
You said: 39:53 do not despair of the mercy of Allah

I told you: nobody knows what is in my heart
You said: 13:28 Verily, in the remembrance of Allah do hearts find rest

I told you: many people hurt me
You said: 3:159 So pardon them and ask forgiveness for them

I told you: I feel I'm alone
You said: 50:16 We are closer to him than [his] jugular vein

I told you: My sins are so many
You said: 3:135 and who can forgive sins except Allah? 

I told you: do not leave me
You said: 2:152 So remember Me; I will remember you..

I told you: I'm facing a lot of difficulties in life
You said: 65:2 And whoever fears Allah – He will make for him a way out

I told you: oh lord I need hope
You said: 94:6 Indeed, with hardship [will be] ease.

I Told you: I have many dreams that I want to come true
You said: 40:60 Call upon Me; I will respond to you



Tuesday, 28 June 2011

duhai maksiat

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt..

Duhai Maksiat…
Sungguh Diriku berat
Berlepas dari jerat – jerat
Yang telah kau ikat terlalu kuat
Pada hati yang telah berkarat
Pengingkaran pun terasa nikmat
Hingga bergunung dosa telah ku pahat
Kian terasa, neraka tiada sekat

Duhai Maksiat…
Engkau dan syaitan terlaknat
Bersahabat berteman dekat
Berjanji menjadi pengkhianat
Melawan Allah yang Maha Melihat
Juga Menentang Malaikat yang selalu mencatat

Duhai Maksiat…
Engkau membuat fikiranku penat
Hatiku berubah hitam pekat
Jiwaku tersesat, akhlakku bejat
Ragaku meronta menggeliat
Masa depanku suram kelat
Rezekiku kian mampat
Usiaku sia – sia tak bermanfaat
Aku sendiri kehilangan akal yang sihat

Monday, 27 June 2011

Saturday, 25 June 2011

pasti ada hikmahnya

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt

Duhai hati,
Saat jalan mulai kelabu
Saat kerisauan mula bertamu
Saat semuanya datang membelenggu
 Saat fikiranmu mula buntu

yakinlah,
Semua pasti ada hikmahnya
yakinlah,
Allah telah merancang sesuatu untukmu
lampau Allah telah membantumu
semalam Allah masih membantumu
dan hari ini,
pasti pertolongan Allah akan sentiasa bersamamu
yakinlah,
Allah telah mencatatkan semuanya untukmu..
Semuanya akan tiba bila sampai waktunya
yakinlah dengan keyakinanmu!


Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah
nescaya Allah akan membukakan jalan keluar
dari arah yang tidak di sangka-sangka..
(At-Talaq; 2-3)







Friday, 24 June 2011

masalah!

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum wbt


Diceritakan bahawa seorang lelaki menghadapi pelbagai masalah yang sangat berat. Hatinya runsing, fikirannya kacau bilau memikirkan jalan penyelesaian yang tak kunjung datang. Pintu-pintu harapan bagaikan tertutup rapat, tidak tahu arah mana hendak dituju, kepada siapa hendak mengadu?

Akhirnya dia membuat keputusan untuk bertemu dengan seorang hakeem (orang bijak pandai), mudah-mudahan dia dapat memberi nasihat berguna dan menunjukkan jalan penyelesaian kepadanya.

Setelah bertemu dengan hakeem tersebut, dia berkata:
Wahai Hakeem, sesungguhnya aku datang kepadamu untuk mengadu masalah yang aku hadapi, yang membuat aku sangat tertekan, tidak ku temui jalan penyelesaiannya. Maka bantulah aku!

Thursday, 23 June 2011

Just close your eyes and imagine!



Just close your eyes and imagine,

You have just one more day to live;
One more day to show Allah Ta'ala,
To you 'Heaven' should he give?
To say goodbye to your family,
And all your closest friends;
To ask for forgiveness,
And try to make amends;

Just close your eyes and imagine,
Did you miss a prayer or two?
Did you please Allah Ta'ala, and do the things,
He asks every Muslim to do?

Just close your eyes and imagine,
Tomorrow you will be gone;
No more second chances,
To smell the mist of dawn;