Monday 4 April 2011

The power of forgiveness...

Bismillahirrahmanirrahim


KISAH A


" Salam S****.. apa kabar..semalam aku mimpi ko, hehe tiba-tiba kan..hmm aku mau minta maaf ba ni, manala tau ko pernah terasa hati sama aku kan selama ni..minta maaf ya..."


"wsalam..wah..apa juga mimpi ko tu..hmm ya aku pun mau minta maaf juga, mungkin salah faham ja ba tu..huhu kalaula mesej ni datang dari si S******.."


"hehe..ya..ba minta maaf ya pasal hari tu, kita kawan ba kan?hihi"


"ya ba, kwn ba kita..hehe"



SUBHANALLAH.. TERIMA KASIH YA ALLAH KERANA MEMULIHKAN KEMBALI IKATAN PERSAHABATN INI...
*****************************************************

KISAH B

"salam ida, ko bz?"

Terkejut menerima mesej.

"x, napa?"

"x, hehe saja..mau minta maaf ba ni sebenarnya sama kamu if kamu ada terasa hati sama aku..sebab macam ada yang tidak kena ni ku rasa.. sudi ka kamu maafkan aku?huhu"

"ya Allah A***!!! aku yang patut minta maaf sama ko, tapi aku belum berani mau hantar mesej sebelum ni,..aku pun mau minta maaf juga.. pasal hal tu, aku suda maafkan, tiada apa2 ba juga tu..mungkin salah faham dan miscommunication kan.. "

"ya, aku pun xjuga apa-apa ba hari tu, cuma terkilan la, tapi ok ba suda...xpa la..ba maafkan aku ya.."

"ya sama-sama kita bemaafan, Alhamdulillah lega suda aku sekarang, kita ok suda ni..hehe..terima kasih ya A***...kita kawan kan..hehe"

DAN UNTUK KEDUA KALI, TERIMA KASIH YA ALLAH, KERANA MENUNJUKKAN JALAN UNTUK KAMI MEMPERBAIKI HUBUNGAN KAMI... 


If you try to reach inside of your heart 

you can find forgiveness, or at least the start 

And from that place where you can forgive 

is where Hope, and Love, also thrive and live


And with each step that you try to take 

and with that chance that your heart might break 

Comes so much happiness, and so much strength 

which Alone can carry you a fantastic length


For hate and anger will not get you there 

and though you say that you just don't care 

You can EASILY avoid the pain on which hate feeds 

. . . the kind of hurt that No one needs


Just make the move, take that first stride 

let go of the thing known as "Foolish Pride" 

Maybe then you can start to repair the past 

into something strong, that will mend, and last! 
(c)Barry S. Maltese2000



The power of an apology and forgiveness..

Abu Hurairah meriwayatkan daripada Nabi s.a.w., Rasulullah bersabda:
Musa bin Imran bertanya: "Hai Tuhanku, siapakah hambaMu yang paling mulia di sisiMu? FirmanNya: "Siapa yang mengutamakan kemaafan sedangkan dia mampu untuk membalas kejahatan org lain."


To forgive is the highest, most beautiful form of love. In return, you will receive untold peace and happiness.” (Robert Muller)


Al-Hasan bin Wahab berkata :
"Salah satu hak berteman adalah memberi maaf atas kesalahan yang terjadi dan tidak mencelanya."


Berilah maaf dan pohonlah kemaafan
segala dendam, amarah dan sakit
pasti akan hilang
dan
anda akan menemui sebuah ketenangan

itulah kuasa memberi dan meminta maaf

Allah jualah yang memegang hati-hati hambaNYA...


"Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu bersaudara. Sebab itu damaikanlah (perbaikilah hubungan) antara kedua saudaramu itu dan takutlah terhadap Allah, supaya kamu mendapat rahmat."  

[Al-Hujurat : 10]





1 comment:

(Thanks for dropping by!! ^_^)