Sunday 22 May 2011

ketika cinta berusrah

Pada suatu hari di tempat yang tidak diketahui...

Zarina    :   Dengar cerita dah nak fly?

Hafizah :   21hb ni, 11 pagi.

Zarina    :   Alhamdulillah. Fly juga kau akhirnya…

Hafizah :   Perkataan ‘akhirnya’ tu tak bestnye dengar!…

Zarina    :   Hahaha… Ye la semua orang dah fly, kau sorang je terkedek-kedek baru nak 
                      fly ke Jepun. Anyway,  tahniah! Kau pergi Universiti yang sama dengan
                      teman lelaki kau ke?

Hafizah :   Haah. Kitorang masuk universiti sama-sama, duduk rumah sama-sama… 
                      ish tak adalah, aku gurau je. Aku mana ada boyfriend.

 Zarina   :   hah? Biar betul! Kenapa? takde mamat yang nak dengan kau ke? Kau 
                      memilih sangat kot?

Hafizah :   Hmmm entahlah. Tak berminat nak ada boyfriend ni… kenapa aku nak 
                      kena ada teman lelaki?

Zarina    :   Bila kita ada teman lelaki ni, jiwa kita lagi tenang. Ada tempat nak luahkan 
                      perasaan, kongsi masalah. Kawan-kawan perempuan ni, kalau nak ajak 
                      lepak- lepak, shopping, jalan-jalan ke, tak ada masalah. Tapi kalau nak 
                      cerita part- part emosi ni susah sikit, nanti kita pulak kena kutuk jiwang
                      la ape la. Kalau diorang dengar pun masalah kita, diorang tak ambil serius 
                      dan  bagi cadangan merepek- repek. Akhirnya, masalah tak selesai, kita 
                      pulak yang kena gelak.

Hafizah :   Lagi?

Zarina    :  Naluri manusia la kan, ingin disayangi dan menyayangi. Perempuan ni kan 
                      bersifat menyayangi. So nak sayang dan ambil berat pasal sape kalau takde 
                      orang untuk disayangi, ye tak?, pastu, lelaki pulak suka melindungi, jadi kita
                      dah tak perlu risau..dah ada yang ambil berat dan jaga kita...Lagipun, kalau 
                      kau nak tahu, lelaki sebenarnya nampak je macho ke ganas ke keras ke, tapi 
                      sebenarnya jauh di sudut hati, diorang ni nak jugak dimanja-manja. Takkan 
                      diorang nak bermanja dengan lelaki pulak kan, hubungan terlarang, hehe…

Hafizah :   Hmmmmm…

Zarina    :   Tapi tu pendapat aku la. Orang lain aku tak tahu. Aku nak cerita lebih-lebih 
                       pun, aku pun tak pernah ada teman lelaki. Huhu…

Hafizah :    Pendapat aku pulak, kalau ikut pengalaman aku, kalau itu yang kita dapat 
                       bila ada teman lelaki, aku tak perlukan diorang pun aku boleh dapat semua 
                       tu.

Zarina    :    Wow cerita sikit…

Hafizah :    Aku ikut usrah. Dalam usrah aku, kitorang bebas je nak cerita masalah 
                       masing- masing. Siap kadang-kadang tu, kitorang menangis sama-sama. 
                       Tapi bukanlah bermakna kitorang ni jenis minah-minah jiwa, yang tak boleh 
                       nak  sosial ‘huha- huha’ semua tu. Kadang-kadang kitorang pergi berkelah, 
                       camping, sukaneka, jogging, main bowling. Kadang-kadang masa cuti 
                       panjang, kitorang pergi naik gunung lagi! Pergi air terjun, pantai, pusat 
                       beli belah, dan macam-macam lagi. Ala-ala macam keluar dating dengan 
                       teman lelaki jugak la. Bezanya, keluar dengan ahli usrah ni, senang nak jaga
                       syariat dan batas. Dan, biasalah manusia kan, kadang-kadang kitorang 
                       ada je gaduh, tapi disebabkan masing-masing saling memahami bahawa
                       manusia ni memang banyak kelemahan, senang je kami nak berbaik semula.

                       Pendek kata, aku nak cakap, nikmat-nikmat bercinta tu aku dah dapat 
                       dalam usrah. Tentang naluri untuk menyayangi dan ambil berat pulak, aku 
                       juga handle usrah untuk junior-junior aku. Setiap masa aku akan fikir, 
                       macam mana lah aku nak beri pendedahan agama yang berkesan untuk 
                       mereka. Setiap kali mereka buat salah, aku rasa sedih sebab gagal tegur 
                       mereka. Setiap kali mereka buat baik, aku akan rasa gembira, kerana 
                       tahu mereka akan dapat pahala. Setiap antara kami saling menasihati 
                       agar semua dapat membuat pilihan yang tepat,  dalam menentukan 
                       halatuju di akhirat. Pastu, murabbiyah iaitu yang handle usrah tu selalu
                       je ambil berat ngan anak-anak buah dia.. Kadang-kadang dia sanggup jalan
                       jauh, susah payah untuk datang jumpa kita.. Bila kita sakit,  diorang akan 
                       hantar pergi klinik, kalau tak pun, belikan ubat, masakkan makanan, then
                       jaga kita..pendek kata, kita memang berpeluang rasa bermanja dengan 
                       sahabat-sahabat usrah...lagi best! hehe..

Zarina    :    Nampak macam ideal sangat je cerita engkau ni. Dulu pun aku ikut 
                       usrah, tak ada pun macam tu. Diorang ni cakap je ukhuwwah tu 
                       penting la ape la, last-last asyik bergaduh, usrah ponteng, naqibah 
                       aku pun asyik cakap isi sama je setiap minggu. kadang-kadang tu, 
                       diorang pun tak faham perasaan aku..Aku pun bosan, aku keluar 
                       dari usrah tu..huhu

Hafizah  :    Zarina, kita kena sedar, usrah ni bukan kumpulan malaikat. Usrah 
                        ni kumpulan manusia yang nak jadi baik, maknanya mereka belum 
                        baik lagi. Jadi setiap orang termasuk kita, bertanggungjawab untuk 
                        saling menegur kelemahan ahli, agar sama-sama kita tidak menjadi 
                        golongan yang rugi. Kan Allah berfirman, setiap manusia ni rugi, 
                        kecuali yang saling berpesan dengan kebenaran dan kesabaran. 
                        Allah suruh kita saling berpesan, bukan hanya menerima pesanan.

Zarina  :       Hmmm..Betul jugak eh. Aku tersilap!  Mungkin dulu aku marah sangat, ikut 
                      perasaan. Sebenarnya naqibah aku tu baik sangat, selalu tanya aku solat 
                       subuh tepat waktu ke tidak, siap tidur kat rumah aku lagi untuk pastikan 
                       aku tak subuh gajah. Lepas dah lama sikit dalam usrah, dia ajar aku untuk 
                      bangun untuk solat malam..Dia tak jemu bagitahu aku itu ini..hmmm..
                      banyaknya kesilapan aku pada dia, aku kena mintak maaf pada dia...

Hafizah :     Kita kena la saling belajar untuk menerima diri masing-masing seadanya. 
                        Kalau bercinta dengan boyfriend pun kita kena buat macam tu kan? Eh tapi
                        kau jangan salah faham, aku bukan lesbian! Aku masih berkeinginan
                        nak kahwin, dan aku sedar memang kita perlukan lelaki dalam hidup. 
                        Cumanya, untuk mempunyai teman lelaki, aku tak nampak signifikan dia
                        kat mana. Nanti bila aku dah serius nak kahwin, aku tunggu je orang pinang
                        aku kot! hehe..

Zarina   :      Hehe..hmm, betul jugak cakap kau tu..kalau bercinta banyak kali, lepastu 
                        putus pun tak guna jugak kan..menyiksa jiwa kita adalah! hehe.. aku
                        pun nak jadi macam kau la, nak tunggu je jodoh aku sampai, then kahwin..
                        mak aku cakap, bercinta lepas kahwin ni best! hehe..okeyla.. Lain kali kalau
                        ada masa, kita boleh bersembang lagi. Mana tahu kau nak bercinta dengan
                        aku pulak, nak ajak usrah online dengan aku… hehe… thanks Fizah..

Hafizah :     Hehe...boleh je.. nanti kalau kau lapang, kita sembang lagi okay.. 
                        Insyaallah. Salam…



Di EDIT DAN DICOPY Dari: azzariyat.com

No comments:

Post a Comment

(Thanks for dropping by!! ^_^)